sobota, 9 sierpnia 2014

Ogórki

W tym roku warzywa i owoce są w sezonie tak tanie, że grzech ich nie przerabiać. Zrobiłam już mnóstwo dżemów (truskawkowy, rabarbarowy, rabarbarowo-truskawkowy, wiśniowy, zaczęłam robić powidła) i właśnie wzięłam się za ogórki. Mimo, że za chwilę urlop - ja stoję w kuchni i gotuję zalewy ;)

W tym roku w słoikach mieć będę:
-> ogórki w musztardzie od Agi B.

  • 2 kg ogórków (bez obierania)
  • 1 litr wody
  • 2,5 łyżki soli
  • 1 szklanka octu
  • 1 szklanka cukru
  • 1 musztarda
  • ziele angielskie
  • pieprz
  • liść laurowy
Ogórki włożyć do słoików. Składniki zalewy zagotować. Zalać ogórki. Zapasteryzować (u mnie w piekarniku). I teraz najważniejsze - zalewy starcza na styk na 4 litrowe słoiki (czyli 2 kilo ogórków). Do szału mnie doprowadza jak widzę jakiś przepis, gotuję zalewę i starcza mi jej na połowę podanej ilości ogórków!

  • 4 kg ogórków
  • 4 łyżki soli
zalewa:
  • 1 i 1/2 szklanki wody
  • 1 i 1/2 szklanki octu
  • 2 łyżeczki chilli w proszku
  • 2 łyżeczki słodkiej papryki
  • 1/2 kg cukru
  • 10 łyżek oleju
Ogórki pokroić w ćwiartki i zasolić. Można odstawić na 6 godzin, można krócej. Ja czasem czekanie pomijam. Powkładać do słoików.
Zalewę zagotować, gotować 5 minut. Zalać nią ogórki. Zapasteryzować.
Zalewy nie starcza na podaną ilość. Niestety nie pamiętam ile więcej jej zrobiłam, ale wydaje mi się, że o połowę.

-> ogórki z curry od Ewy R. (bez linka bo przepis przekazany z ręki do ręki ;))
  • 4 kg ogórków
  • 9 szklanek wody
  • 1 szklanka soli
Ogórki pokroić w słupki i moczyć 20 minut w wodzie z solą.
  • 6 czerwonych papryk
  • 0,5 kilo cebuli
Zalewa
  • 3 łyżeczki świeżego kopru
  • 3 szklanki octu
  • 3 ząbki czosnku (przecisnąć przez praskę)
  • 5 szklanek cukru
  • 6 szklanek wody
  • 1 opakowanie przyprawy curry
Paprykę pokroić w paski i przekroić na 3, cebulę pokroić w piórka i przepołowić. Ułożyć warzywa w słoikach, zalać zalewą i zapasteryzować.
Tu też nie wiem na ile starcza zalewa, bo po raz pierwszy robiłam te ogórki i zrobiłam tylko z 2 kilogramów :)

2 komentarze:

  1. Starcza dokładnie na 4 kg ogórków tyle ile w przepisie. Pozdrawiam. Ewa R. :):):)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda wspaniale. Będę skopiować książkę kucharską
    Restauracja w Tel Avivie

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie komentarz :)